بخش های مختلف کارخانه تولید لباس

همه چیز در مورد کارخانه تولیدی پوشاک
نوامبر 5, 2023
تولیدی روپوش پزشکی
کارکرد تولیدی روپوش پزشکی
دسامبر 5, 2023
نمایش همه

بخش های مختلف کارخانه تولید لباس

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید لباسی که بر تن می‌کنید چگونه تهیه می‌شود؟ آیا فکر کرده‌اید که باید چه مراحل و روش‌هایی در کارخانه طی شوند تا یک لباس به دست شما بانو یا آقای ایرانی برسد؟ آیا نحوه کار در کارخانه تولید لباس را از نزدیک دیده‌اید؟
از سختی‌ها و مراحل کار در کارخانه تولید البسه آگاهی دارید؟ چنانچه جواب شما به این سؤالات منفی است و اطلاعات کمی در این خصوص دارید، بهتر است همراه ما باشید. در این مقاله آموزشی می‌خواهیم شما را به‌طور کامل با مراحل تولید البسه در کارخانه تولید پوشاک آشنا کنیم.
کارخانه تولید لباس

کار در کارخانه تولید لباس

کارخانه تولید لباس چیست و چگونه کار می‌کند؟

به‌طورکلی کارخانه تولید انواع لباس شامل تأسیساتی می‌شود که هدف نهایی آن تولید لباس در تیراژ بالا و به‌صورت عمده است. بخش‌های زیادی در یک کارخانه تولید پوشاک وجود دارند تا یک لباس از جهت‌های گوناگون مانند رنگ، طرح و حتی اندازه تولید شود و به دست شما برسند. همچنین از طرفی دیگر استفاده از کامپیوتر، تجهیزات فنی و ماشین‌آلات به کارگران کارخانه کمک می‌کند تا وظایف خود را به‌درستی و با سرعت بیشتری انجام دهند.
به‌طورمعمول اولین مرحله تولید در هر کارخانه تولید لباس، به پیش‌بینی مد و طراحی ایده‌ها در فرایند توسعه طراحی برمی‌گردد. توسعه نمونه لباس مرحله بعدی این فرآیند محسوب می‌شود. این مرحله شامل برنامه‌ریزی مجموعه، الگوسازی، درجه‌بندی و تولید لباس نمونه و هزینه‌یابی پوشاک بر اساس طرح‌های کاری است.
کارخانه تولید لباس

فرآیند تولید در کارخانه تولید لباس

آشنایی با بخش‌های مختلف کارخانه تولید انواع البسه

هر کارخانه تولید لباس مانند تمامی کارخانه‌های دیگر، بخش‌های مختلفی دارد. در واقع این بخش‌ها در تعامل و همکاری با یکدیگر می‌توانند هدف نهایی کارخانه، یعنی تولید لباس را برآورده کنند. در نگاه جامع می‌توان گفت که بخش‌های زیر در هر کارخانه تولید پوشاک به چشم می‌خورد.

۱٫ بخش مدیریت

مدیریت عبارت است از «دستیابی به اهداف موردنظر و ایجاد محیطی مطلوب برای کار توسط افرادی که در گروه‌های سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند». وجود مدیریت برای تمام فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و در تمام سطوح، از مدیرعامل گرفته تا ناظر مسئول بخش کوچکی در کارخانه، ضروری است.

۲٫ بخش عملیات

بخش عملیات به‌طورکلی به بخشی گفته می‌شود که مسئولیت برنامه‌ریزی، کنترل و هماهنگی کلیه فعالیت‌های مربوط به لجستیک تأمین مواد اولیه و تولید پوشاک را بر عهده دارد. وجود بخش عملیات این اطمینان را حاصل می‌کند که:
  •  برنامه فروش به‌موقع انجام می‌شود.
  •  نیروی کار، ماشین‌آلات و سایر منابع به بهترین نحو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  •  مرحله پیش‌تولید برای یک سفارش زمانی به پایان می‌رسد که سفارش تولید، الگوهای درجه‌بندی‌شده و تمام مواد اولیه در کارخانه در دسترس باشند.
مهم‌ترین وظیفه بخش عملیات، برنامه‌ریزی و کنترل پیش‌تولید است؛ زیرا در صورت عدم کارکرد صحیح این بخش، کارخانه تولید لباس را می‌توان به اتوبوسی تشبیه کرد که در امتداد یک جاده بدون مسیر، مقصد یا جدول زمانی ثابت حرکت می‌کند.
کارخانه تولید لباس

بخش‌های مختلف کارخانه‌های تولید لباس

۳٫ بخش برنامه‌ریزی و کنترل پیش‌تولید

تیم برنامه‌ریزی در این مرحله، تولید را پیش‌بینی می‌کند و مطمئن می‌شود که تمام فعالیت‌ها به‌موقع انجام خواهند شد. فرایند پیش‌تولید، برنامه‌ریزی است که قبل از تولید عمده پوشاک انجام می‌شود. این مرحله شامل توسعه و تأیید نمونه‌ها، تأمین منابع و آزمایش مواد خام، هزینه‌یابی پوشاک، ساخت الگو و برنامه‌ریزی فرایند است.
بدون فرایندهای پیش‌تولید نمی‌توان به تولید کارآمد و منطقی رسید. در واقع، این برنامه‌ریزی و کنترل پیش‌تولید است که مسیر تولید پوشاک از مشتری گرفته تا اتاق برش و دوخت را سازمان‌دهی و مدیریت می‌کند. در کارخانه تولید لباس، یک فرایند معمولی پیش‌تولید به پنج مرحله تقسیم می‌شود:
  •  محاسبه هزینه یک لباس
  •  الگوسازی و درجه‌بندی
  •  تأمین مواد اولیه
  •  برنامه‌ریزی فرایند تولید
  • ایجاد نمونه پیش‌تولید
البته بخش‌های کارخانه‌های تولید لباس تنها به موارد ذکر شده منتهی نمی‌شوند و شامل گزینه‌های دیگری نیز هستند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:
۴٫ واحد برش: برنامه‌ریزی تولید و برش ممکن است در هر کارخانه با توجه ‌به سیاست و استراتژی مدیریت متفاوت باشد.
۵٫ واحد دوخت
۶٫ واحد پرس
۷٫ بخش بازرسی نهایی: اگرچه این بخش لزوماً یک واحد تولیدی به‌حساب نمی‌آید، اما با تولید گره‌ خورده است؛ زیرا در نهایت این بخش برای هر لباسی که تولید می‌شود مجوز خروج یا عدم خروج از کارخانه را صادر می‌کند؛ بنابراین از اهمیت این بخش نباید غافل شد.

تضمین کیفیت پوشاک و کنترل کیفیت

کیفیت در تولید پوشاک موضوع بسیار پراهمیتی است؛ چراکه هم فرایند و هم محصول را در برمی‌گیرد. ممکن است که تضمین و کنترل کیفیت از نظر ظاهری یکسان به نظر برسند؛ ولی در حقیقت این‌گونه نیست. تضمین کیفیت بر فرایند متمرکز است و کیفیت را در هر مرحله از فرایند تولید از جمله طراحی، تولید و فراتر از آن مورد بررسی قرار می‌دهد. حال ‌آنکه کنترل کیفیت روی محصول متمرکز است.

بخش‌های تولیدی در کارخانه‌های تولید لباس

نحوه همکاری طراحان و تولیدکنندگان لباس در کارخانه تولید البسه

همکاری بین طراحان و تولیدکنندگان پایه و اساس تجارت پوشاک است. روند همکاری بین طراح و تولیدکننده لباس در کارخانه تولید لباس را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد:
  1. توسعه محصول: در این مرحله، طراح یک طرح تجاری ایجاد و ایده‌ای را تجسم می‌کند و در نهایت بسته فناوری را توسعه می‌دهد.
  2. پیش‌تولید: این مرحله شامل یافتن سازنده‌ای برای کار، بستن قرارداد تولید و ایجاد نمونه می‌شود.
  3. تولید: مدیریت فرایند تولید شامل برنامه‌ریزی دقیق برای ارسال به‌موقع، استفاده مؤثر از نیروی کار و نظارت بر لوازم و تجهیزات موردنیاز برای هر سفارش است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم نگاه اجمالی به فرایند تولید پوشاک در کارخانه داشته باشیم. به‌طورکلی در یک کارخانه تولیدی لباس واحدهای زیادی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا یک لباس باکیفیت تولید شود و به دست عموم مردم برسد. اگر بخواهیم به‌صورت گذرا اشاره‌ای به این بخش‌ها داشته باشیم می‌توان واحدهای مدیریت، عملیات، برنامه‌ریزی و کنترل پیش‌تولید، واحد برش، واحد دوخت، واحد پرس و بخش بازرسی نهایی را نام برد.
همچنین فراموش نکنید که تضمین کیفیت با کنترل کیفیت در تولید پوشاک متفاوت است. تضمین کیفیت بر فرایند تولید متمرکز است؛ درحالی‌که کنترل کیفیت بر محصول تولیدی، تمرکز و توجه دارد. امیدواریم توانسته باشیم شما را با فرایندها و بخش‌های مختلف یک کارخانه تولید لباس آشنا کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *